Dereniówka staropolska

Dereniówka to jedna z najpopularniejszych ongiś polskich nalewek. Dziś znalezienie derenia to operacja niemal tak trudna, jak przepchnięcie wielbłąda przez ucho igielne, a przecież to drzewo pochodzące właśnie z tej części Europy. Nie udało nam się go odnaleźć rosnącego wolno w przyrodzie, jednak szczęśliwie można owoce derenia kupić na targach tu i ówdzie.  SKŁADNIKI 1…

Opowieść o Czarnej Księżnej i rajskiej naleweczce

Dziś zamiast przepisu chcielibyśmy opowiedzieć wam bajeczkę. Bajeczka, inspirowana opowiadaniem Gustawa Morcinka, jest w naszej wersji oczywiście krotochwilna, bo tylko takie treści powstają, gdy opowieść jest zakrapiana nalewkami. A stworzyliśmy ją na prośbę projektu Lufcik na korbkę, który postanowił opowiedzieć całej Polsce górnośląskie bery i bojki, tłumacząc je z naszego na polski. Spieszymy zatem i…

Nocino różane

Nalewka orzechowa jest doskonała na dolegliwości żołądkowe. Dzięki dodatkowi róży, cynamonu i skórki cytrynowej nabiera wspaniałego smaku i aromatu. SKŁADNIKI 2 garści płatków róży cukrowej ok. 20 zielonych orzechów włoskich 300 g cukru 200 ml spirytusu 300 ml wody mineralnej kawałek kory cynamonu skórka otarta z jednej cytryny CZAS PRZYGOTOWANIA Faza 1 (maceracja): 2 miesiące…

Różana na dziko

Nalewki są naszym rodzinnym hobby, zatem tym razem załączamy przepis na wonną i mocną naleweczkę autorstwa starszego pokolenia. Jej pierwszoplanową bohaterką jest dzika róża. SKŁADNIKI ok. 5 garści płatków dzikiej róży 200 g cukru ok. 0,7 l wódki 200 ml wody laska wanilii (opcjonalnie) CZAS PRZYGOTOWANIA Faza 1 (maceracja): 2 miesiące Faza 2 (maturacja): 2…

Nalewka dubeltowa: pigwowo-pigwowcowa

Pigwówka i pigwowcówka tak bardzo różnią się smakiem, jak owoce pigwy i pigwowca wyglądem. Każda z nalewek ma swoich miłośników, czemu zatem nie połączyć sił i nie stworzyć nowej jakości z tych dwóch intensywnych smaków?  SKŁADNIKI 1 kg owoców pigwy 1 kg owoców pigwowca 1 kg cukru 200 ml płynnego miodu 1 l wódki 400…

Żurawinowa angielska

Chętnie stosowana jako dodatek do mięs, żurawina wyśmienicie sprawdza się także w towarzystwie alkoholu i pomarańczy.  SKŁADNIKI 1 kg żurawiny skórka z dużej pomarańczy 6 szklanek cukru 4 szklanki wody 1l wódki 1l spirytusu  CZAS PRZYGOTOWANIA Faza 1 (przemrażanie): jedna noc Faza 2 (maceracja): 1 miesiąc Faza 3 (maturacja): nie mniej niż miesiąc ZASADY Owoce…

Pigwówka Jackówka

Przepisów na pigwówkę jest wiele, to chyba jeden z najciekawszych, z pewnością ma wielu fanów. Pozwala uzyskać nalewkę delikatną o intensywnym, pełnym smaku.  SKŁADNIKI 1 kg pigwy 500 g cukru 750 ml wódki 250 ml spirytusu wedle upodobań można dodać kilka goździków, mały kawałek kory cynamonu, ziele angielskie, pół laski wanilii CZAS PRZYGOTOWANIA Faza 1…

Ratafia lipcowa

Właściwie dobrana kompozycja owocowa może dostarczyć niezwykłych wrażeń smakowych podczas każdej degustacji. Ratafię można przygotowywać na wiele różnych sposobów, tym razem wersja łatwa. SKŁADNIKI 250 g malin 250 g truskawek 250 g agrestu 250 g czarnych porzeczek 250 g borówek 250 g jagód 250 g czereśni 500 ml spirytusu 700 ml wódki 700 g cukru…

Czeremchówka huculska

Owoce czeremchy kiedyś chętnie używane w polskiej kuchni, dziś są niemal zupełnie zapomniane, a niesłusznie, bo przetwory z nich są przewyborne.   SKŁADNIKI 1 kg owoców czeremchy 400 g cukru 1/2 laski wanilii 700 ml wódki 300 ml spirytusu CZAS PRZYGOTOWANIA Faza 1 (przesuszanie): 2 h Faza 2 (maceracja): 2 miesiące Faza 3 (filtrowanie): jeden…

Nalewka na rajskich jabłuszkach

Niebo w gębie! Niezwykle aromatyczna nalewka o pełnym, intensywnym smaku, słodko-kwaśna, gęściutka i odrobinę cierpka, wspaniałość w każdym calu. SKŁADNIKI 1 kg dojrzałych rajskich jabłuszek pół laski wanilii 5 goździków niewielki kawałek kory cynamonu 30 dag cukru 300 ml spirytusu 700 ml wódki CZAS PRZYGOTOWANIA Faza 1 (maceracja): 3 tygodnie Faza 2 (klarowanie): tydzień Faza…

Pigwowcówka

Nalewka na pigwie jest sympatyczna, jednak nie jest w stanie dorównać nalewce na owocach pigwowca. Te niewielkie owoce mają ogromny potencjał, kto próbował ten wie, kto nie miał jeszcze okazji, niech wie, że czas to zmienić! SKŁADNIKI 1kg owoców pigwowca (bez gniazd nasiennych) 700ml wódki 300ml spirytusu 250g cukru 500ml miodu ½ pomarańczy 50ml ciemnego…

Nalewka aroniowa na ostro

Aronia oferuje wiele możliwości, równie ciekawie smakuje w opcji delikatnej, słodko-kwaśnej, jak i na ostro z dodatkiem imbiru. SKŁADNIKI 1/2 kg aronii 250 g cukru 1 szklanka spirytusu 2 szklanki wódki 1/2 laski wanilii mały kawałek imbiru CZAS PRZYGOTOWANIA Faza 1 (słodka maceracja): 1 dzień Faza 2 (druga maceracja): 2-3 tygodnie Faza 3 (filtrowanie): 1…